المشاركات الشائعة

الأربعاء، 20 أبريل 2011

يعني ايه سياسه ؟؟؟!!

طبعا زي ما قولت قبل كده ان الشعب المصري كله اصبح سياسي في يوم وليله بس المشكله في مصطلحات بتوع الاعلام يتعنتظوا علينا بيها ويحسسونا انها حاجه كبيره اوي واحنا نعمل نفسنا فاهميين 
انا مثلا كان ليا في السياسه يعني قبل 25 يناير كنت ساخطه على الوضع وكنت دايما حاسه ان اي مسئول بيجي كل الي همه ازاي يلم فلوس يعني مثلا عادل رصيف احم ... قصدي عادل لبيب كان بيكسر الرصفان ويبميها تاني عشان يعرف يسرق كويس ... يبيعوا مثلا عمر افندي بملاليم لان كده كده الملاليم دي في جيبهم هما غرمانين حاجه بس بقى فانا كنت شغاله اعتراضات وبعد الثوره بقى زي ما انتم عارفيين كنا فاضيين موراناش حاجه غير المظاهرات والفرجه على التلفزيون فالواحد برده عرف ايه الي بيحصل في البلد .


المشكله بقى تلاقي الاعلاميه الاموره دي منى الشاذلي تقولك الايدولوجيه وانا قاعده كده ولا فاهمه حاجه بس بعديها . وبعدين  تلاقي عمرو حمزاوي بالحظاظه الحمرا بتاعته يقولك ليبراليه .......لا بقى كده كتير وبعدين كده الموضوع بدا يخرج من ايدينا يا جماعه ايه الحل ؟؟


فمره وانا قاعده في الكليه المصونه بتاعتي لقيت زمايلي جمعوا نفسهم وعملوا تيم كده اسمه vision وقالولي انهم عاملين ندوه كده هيقدمها واحد نسيت اسمه بس شكله معروف يعني يكلمنا عن المصطلحات السياسيه  قلت كويس اهي فرجت روحت بقى وكانت الصدمه بقى لقيت بقى المصطلحات دي من اهيف ما يمكن يعني مش بالمعضله الي كنت متصوراها تتوقعوا يعني ايه ايدولوجيه 
اقولكم ايدو : يعني فكره .........لوجي : علم  بس معناه كلها فكره منطقيه 
يعني لما منى الشازلي تقول لحد في التلفيون ايه الايدولوجيه يعني ايه الفكره ...
بس كفايه كده حبقى اكمل معنى سياسه وبعض مصطلحات كده بعدين 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق